Když vám vůz dává klid mysli, je život příjemnější. Právě proto je u Subaru bezpečnost na prvním místě. Subaru má původní kořeny v letecké výrobě a celou dobu své historie se řídí politikou “lidé na prvním místě”. To znamená, že už více než 50 let ladí, cizeluje a testuje své pokročilé systémy. Díky nejnovějším systémům v oblasti ochrany před nehodou či vyhnutí se nárazu a unikátním technologiím, jako je globální platforma Subaru a symetrický pohon všech kol, se značka Subaru snaží zlepšovat všestrannou bezpečnost svých vozů směrem k budoucnosti bez nehod.
Základní bezpečnost
Základní orientace na bezpečnost začíná už v procesu vývoje. Výjimečná viditelnost, optimální pozice za volantem a intuitivní ovládání jsou jen některé z prvků, které zvyšují úroveň bezpečnosti posádky už v momentu, kdy nastoupíte do svého vozidla.
Výhled do všech stran
Optimální výhled do všech stran s výrazným omezením slepých míst a snadný přehled o okolí: to vše je zajištěno díky optimální pozici za volantem, vysokým oknům a citlivě umístěným sloupkům karoserie.
Aktivní bezpečnost
Aktivní bezpečnost spočívá v jednoznačném ovládání vozidla, které je zajištěno technologiemi, jako je symetrický pohon všech kol a globální platforma Subaru. Základní elementy pohybu – jízda, zatáčení, brzdění – jsou vyladěny k dokonalosti, takže si každou jízdu užijete s klidnou myslí.
Auto Vehicle Hold
Tato funkce po zastavení udržuje vůz pomocí brzd na místě i bez sešlápnutého brzdového pedálu. Při přidání plynu se vůz automaticky odbrzdí a rozjede.
Vektorové řízení dynamiky
Jakmile se vozidlo pohybuje na limitu stability, systém regulace jízdní dynamiky upravuje distribuci točivého momentu mezi všechna kola (AWD), výkon motoru a brzdění každého kola. Tím pomáhá udržet vozidlo v požadovaném směru jízdy.
Upozornění na nebezpečí
Díky platformě SGP, symetrickému pohonu AWD, nízkému těžišti, zdokonalenému podvozku a zvýšené tuhosti karoserie vůz reaguje na úhybný manévr okamžitě, a tím pomáhá vyhnout se nebezpečí na silnici.
Preventivní bezpečnost
Mezi preventivní bezpečnostní prvky pomáhající zabránit kolizi dřív, než se může stát, patří pokročilé bezpečnostní technologie, jako je EyeSight*1.
Asistent dálkových světel při jízdě v noci zvyšuje viditelnost a bezpečnost tím, že na základě jízdních podmínek automaticky zapíná a vypíná dálková světla.
Hlavní světlomety pracují v součinnosti s řízením a podle rychlosti díky svému natáčení osvětlují prostor před vozidlem a při jízdě v noci zajišťují, abyste lépe viděli do zatáček.
Systém Subaru pro detekci vozidel vzadu (SRVD)*2
Senzory umístěné v zadních rozích vozu vás varují před vozidly ve slepých místech. Zároveň vás při couvání do silnice upozorní na příčně přijíždějící vozidla, čímž omezí potenciální nebezpečí nárazu.
Automatické brzdění při couvání RAB (Reverse Automatic Braking)*2
Pokud je zařazena zpátečka, tento systém používá čtyři senzory v zadním nárazníku k tomu, aby upozornil na překážky za vozidlem. Pokud nějaké zaznamená, upozorní řidiče akustickými signály a následně začne automaticky brzdit, aby předešel nárazu nebo omezil jeho následky.
Subaru EyeSight Špičková technologie Subaru na podporu řízení
V Subaru se věří ve všestrannou bezpečnost, jejíž důležitou součástí je prevence kolizí, která se snaží zabránit tomu, aby k nehodám vůbec docházelo. Proto jsme vytvořili EyeSight*1, špičkový systém podpory řidiče od Subaru. Jako druhý pár očí, které sledují silnici před vámi, využívá EyeSight stereo kamery se schopnostmi podobnými lidským očím, které zachycují trojrozměrný barevný obraz situace před vozem. Použití obrazu z obou kamer umožňuje precizně odhadnout tvar, rychlost a vzdálenost nejen automobilů, ale i motocyklů a chodců před vozidlem.*3 Když identifikují potenciální nebezpečí, systém varuje řidiče a v případě potřeby dokonce aktivuje brzdy, aby pomohl zabránit nehodě. Tímto příspěvkem k bezpečnosti provozu EyeSight snižuje zátěž řidiče a zvyšuje pocit bezpečí na palubě Imprezy.
Adaptivní tempomat
Když EyeSight*1 rozpozná vozidlo jedoucí vpředu, adaptivní tempomat přizpůsobí rychlost, aby se udržovala nastavená vzdálenost od vpředu jedoucího auta (systém monitoruje odstup a vzájemný rozdíl v rychlostech). EyeSight přizpůsobuje výkon motoru, řazení a brzdění, aby vaše rychlost odpovídala dopravě, v rozmezí cca od 0 do 180 km/h. Adaptivní tempomat byl koncipován především pro použití na dálnicích a rychlostních komunikacích. Umí rozpoznat vpředu jedoucí vůz i jeho brzdová světla a následně za vás udržovat správné tempo při popojíždění v kolonách s ohledem na maximální pohodlí na cestách.
Funkce upozorňování na kličkování v jízdním pruhu a funkce hlídání jízdních pruhů
Pokud vás zmůže únava a začnete nezvykle „šněrovat“ silnici či vyjíždět ze svého jízdního pruhu, funkce varující před kličkováním v jízdním pruhu (LSW – Lane Sway Warning) vás upozorní akusticky i blikající kontrolkou. Systém funguje při rychlostech cca od 60 km/h. Jedete-li rychleji než asi 50 km/h a nechtěně sjedete až k dělicí čáře daného jízdního pruhu a chystáte se pruh opustit bez znamení o změně směru jízdy, funkce hlídání jízdních pruhů (LDW – Lane Departure Warning) se vám připomene akusticky i pomocí blikající kontrolky dříve, než z pruhu vyjedete.
Upozornění na rozjezd vozidla vpředu
Pokud právě stojíte a systém EyeSight rozpozná, že se kolona opět začala hýbat, funkce upozornění na rozjezd vozidla vpředu (LVSA - Lead Vehicle Start Alert) vám dá pomocí akustického signálu a blikající kontrolky vědět, že nastal čas reagovat.
Funkce udržování v jízdním pruhu / asistent nouzového udržování v jízdním pruhu
Pokud nedojde k použití směrovky, funkce udržování v jízdním pruhu může řidiči pomoct udržet vůz v jízdním pruhu zásahy do řízení, a to v rychlostech od přibližně 60 km/h. Nad stejnou hodnotu platí, že pokud asistent nouzového udržování v jízdním pruhu zaznamená v cílovém pruhu další vozidla, pokračuje v zásahu do řízení bez ohledu na použití směrovky.
Systém přednárazového brzdění*3
Přednárazový brzdový systém při rozpoznání rizika kolize s vozidlem nebo jinou překážkou vpředu řidiče na tuto skutečnost upozorní výstražným zvukem a kontrolkou mezi přístroji. V případě, že řidič nereaguje a nepodnikne žádný úkon pro odvrácení kolize, systém je připraven automaticky zahájit brzdný manévr, kterým sníží následky nárazu, případně kolizi zcela zabrání. V případě, že se řidič začne snažit nehodě zabránit, přednárazový brzdový systém mu v tom v maximální míře pomůže. V situaci, kdy se řidič snaží překážce vyhnout ostrým vyhýbacím manévrem, je připravena pomoci funkce, která cílenou souhrou brzdové soustavy a řízení zvýší účinnost vyhýbacího manévru.
Přednárazová regulace výkonu motoru
Pokud systém EyeSight detekuje překážku před vozidlem a vy zařadíte k rozjezdu vozidla vpřed namísto vzad, přednárazová regulace výkonu motoru reaguje pomocí několika krátkých zvukových znamení, rozbliká se kontrolka a přiškrtí výkon motoru, aby se zamezilo čelnímu střetu vozidla.
Poznámky
*1 EyeSight je systém na podporu řízení, který za některých jízdních podmínek nemusí fungovat optimálně. Za bezpečnost jízdy vždy zodpovídá řidič, který je povinen věnovat pozornost řízení a dodržovat dopravní předpisy. Účinnost fungování systému závisí na celé řadě faktorů, mj. údržbě vozidla, klimatických podmínkách a stavu vozovky. Veškeré podrobnosti k fungování systému najdete v Uživatelské příručce, kde jsou též uvedena omezení systému EyeSight, včetně funkcí popisovaných v tomto prospektu. *2 Řidič je vždy odpovědný za bezpečnost, sledování dopravy a dodržování pravidel provozu. Nikdy se při jízdě nespoléhejte pouze na pokročilé bezpečnostní systémy. Některé prvky těchto systémů mají svá omezení. Kompletní informace ohledně funkčnosti systému a jeho omezeních najdete v návodu k obsluze. Pro více informací se prosím obraťte na svého prodejce. *3 Systém přednárazového brzdění nemusí za všech situací fungovat. Za určitých situací nemusejí být splněny nezbytné podmínky k optimálnímu fungování systému EyeSight – závisí např. na rychlosti jízdy vůči překážce, výšce objektu a dalších podmínkách.
Pasivní bezpečnost
Pasivní bezpečnost spočívá v zajištění vaší bezpečnosti v případě kolize. K tomu pomáhá například uložení motoru chránící kabinu a soustava airbagů*.
Zesílená karoserie obepínající posádku
Zesílená karoserie obepínající prostor pro posádku ve větším podílu využívá části z vysokopevnostní oceli. Současně byla strukturálně přepracována tak, aby ve všech směrech lépe absorbovala energii z různých typů nárazů.
Uložení motoru chránící kabinu
Nosná struktura a uložení v rámci platformy SGP se nyní významně podílí na tom, že motor a převodovka jsou uloženy níže než kdykoli předtím. A to tak, aby se v případě čelního nárazu posunuly pod vozidlo a nezdeformovaly prostor pro posádku.